انتخابات پارلمانی اوکراین- امید حزب حاکم برای حفظ قدرت
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

مسکو - هفتمین انتخابات پارلمانی اوکراین برای انتخاب 450 نماینده مجلس ˈراداˈ فردا (یکشنبه) در حالی برگزار می شود که حزب حاکم ˈمناطقˈ به رهبری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری این کشور برای حفظ قدرت و نفوذ پارلمان به شدت تلاش می کند.

امروز (شنبه) در اوکراین به اصطلاح ˈروز سکوتˈ می باشد و هر گونه تبلیغات به نفع احزاب و نامزدهای انتخاباتی مانند اجرای برنامه های هنری و ورزشی با اهداف تبلیغاتی منع شده است.

مطابق قوانین اوکراین، 225 نماینده پارلمان این کشور بر اساس فهرست حزبی و همین تعداد نیز به صورت نامزد منفرد از مناطق مختلف این کشور انتخاب می شود.

بر اساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین، 87 حزب در انتخابات پارلمانی اوکراین شرکت دارند که از این تعداد 21 حزب با فهرست های حزبی نامزدهای خود را معرفی کرده اند و بقیه احزاب هم نامزدهای منفرد برای احراز کرسی های ˈراداˈ پیشنهاد کرده اند.

بر اساس پیش بینی کارشناسان از 21 حزب فقط پنج حزب شانس کسب آرا تا حد نصاب (پنج درصد) و ورود به پارلمان این کشور را دارا می باشد.

این احزاب شامل ˈحزب مناطقˈ (حزب حاکم) ، مجموعه حزبی متشکل از ˈباتکیشویناˈ و ˈجبهه تحولˈ ، ˈضربهˈ، ˈحزب آزادˈ و حزب کمونیست می باشند.

انتخابات کنونی برای حزب حاکم از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد زیرا که این حزب به اکثریت در پارلمان برای انجام اصلاحاتی در قانون اساسی این کشور که برای سال آینده برنامه ریزی شده است، نیاز دارد.

به گفته ˈآلکساندر استگنیˈ تحلیل گر اوکراینی، آینده سیاسی ˈویکتور یانوکوویچˈ به آرایی که به نفع حزب مناطق در صندوق های رای گیری ریخته می شود، بستگی دارد.

وی افزود: نتیجه انتخابات پارلمانی اوکراین نشان خواهد داد که آیا یانوکوویچ می تواند در سال 2015 بار دیگر برای دوره دوم زمام امور کشور را در دست گیرد یا نه.

رادیو دولتی ˈصدای روسیه نیز در گزارشی در باره انتخابات پارلمانی اوکراین به پیش بینی های کارشناسان اشاره کرد که معتقدند حزب مناطق به پیروزی خود در انتخابات اطمینان دارد و بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی، جلوتر از رقبای خود می باشد.

در این گزارش گفته شده است: اگر حزب مناطق بر اساس فهرست حزبی در پارلمان اوکراین اکثریت را به دست نیاورد می تواند با جذب نامزدهای منفرد این موقعیت را کسب کند.

در همین حال کارشناسان پیش بینی کردند که هیچ یک از پنج حزبی که به پارلمان راه خواهند یافت، اکثریت را به دست نخواهند آورد و مجبور می شوند با دیگر احزاب ائتلاف ایجاد کنند.

آنها بر این باورند که ائتلاف هایی هم که در مجلس ˈراداˈ به وجود خواهد آمد پایدار نخواهند بود و با توجه به این مسایل، کارایی مجلس در سطح پایینی قرار خواهد داشت.

در گزارش ˈصدای روسیهˈ در این باره خاطرنشان شد: این احتمال وجود دارد که نمایندگان مجلس اوکراین بخش عمده اوقات خود را در مجلس به بحث های بیهوده بگذرانند.

در این گزارش گفته شد: در حال حاضر جامعه اوکراین بر اساس دیدگاه ها و اولویت های ژئوپلیتیکی به دو دسته تقسیم شده است، به این معنا که شرق اوکراین (استانهای واقع در شرق رودخانه دنپر) به اضافه جمهوری خودمختار کریمه در جنوب به حزب مناطق به رهبری یانوکوویچ رای خواهند داد و استانهای غربی اوکراین نیز به مخالفان دولت و احزاب ملی گرا به ویژه مجموعه حزبی متشکل از ˈباتکیشویناˈ و ˈجبهه تحولˈ (تحت رهبری خانم یولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر زندانی اوکراین) رای می دهند.

در همین حال ˈوادیم کاراسفˈ کارشناس اوکراینی نیز پیش بینی کرد که به احتمال زیاد چهار یا پنج حزب به پارلمان اوکراین راه یابند و حزب مناطق با توجه به آرا در صدر این احزاب خواهد بود.

این کارشناس معتقد است که انتخابات پارلمانی اوکراین نتایج غیرمنتظره نخواهد داشت و تغییراتی هم که در دوره جدید مجلس رخ می دهد به مسایل داخلی این کشور مربوط می شود و در سیاست خارجی این کشور تحولی رخ نخواهد داد.

انتخابات کنونی اوکراین با توجه به حبس خانم ˈیولیا تیموشنکوˈ نخست وزیر سابق این کشور که به اتهام سوء استفاده از اختیارات خود بیش از یک سال در زندان بسر می برد، برای دولت این کشور حائز اهمیت است.

خانم تیموشنکو از رهبران انقلاب نارنجی بود که تا دو سال پیش در دوره ریاست جمهوری ˈویکتور یوشچنکوˈ قدرت را در این کشور در دست داشت و سیاست نزدیکی به غرب و آمریکا و فاصله گیری از روسیه را دنبال می کرد.

به همین دلیل زندانی شدن تیموشنکو، موجب نارضایتی اتحادیه اروپا و آمریکا و ایجاد تنش هایی میان آنها با دولت اوکراین شده است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، اتحادیه اروپا که در یک سال اخیر بارها خواستار آزادی خانم تیموشنکو شده بود، انتخابات کنونی اوکراین را به دقت پیگیری خواهد کرد.

در این گزارش خاطرنشان شد: پس از محاکمه تیموشنکو و ˈیوری لوتسنکوˈ وزیر کشور سابق اوکراین، اتحادیه اروپا تماس های خود با دولت اوکراین را به حالت تعلیق درآورد.

ریانووستی نوشت: سران اتحادیه اروپا انتخابات پارلمانی اوکراین را آزمونی برای سنجش میزان توسعه دمکراسی در این کشور عنوان کرده اند و سرنوشت روابط با اوکراین را به برقراری صادقانه این انتخابات منوط کرده اند.

انتخابات پارلمانی اوکراین برای روسیه نیز به دو دلیل حائز اهمیت فراوان است. نخست اینکه روسیه می خواهد دولتی با گرایش به مسکو بر همسایه غربی خود حکومت کند تا خیال کرملین از بابت مسایلی همچون گسترش ناتو به شرق که تا دو سال پیش مانند کابوسی خواب و آرامش را از مقام های ارظد روس ربوده بود، آسوده شود.

بر این اساس پیروزی حزب مناطق با گرایش نسبی به روسیه، اهداف مسکو را در اوکراین فراهم خواهد اورد.

دلیل دوم ترکیب جمعیتی کشور اوکراین می باشد به این صورت که 20 درصد جمعیت 48 میلیون نفری این کشور را روس ها تشکیل می دهند و بالطبع مسکو نمی تواند نظاره گر روی کار آمدن حکومتی ملی گرا باشد که منافع روس های مقیم این کشور را نادیده بگیرد.

با توجه به این وضعیت روسیه از ابزار موجود برای کمک به حزب مناطق و آن عده از احزابی که خواهان گسترش روابط اوکراین با روسیه هستند ، استفاده می کند.

انتخابات پارلمانی در اوکراین صرف نظر از عوامل خارجی آن، فرصت مهمی برای ملت این کشور است تا جهت گیری سیاسی کشور خود را با توجه به اولویت های سیاسی و برنامه های احزاب تعیین کنند.

در نهایت می توان گفت حزب حاکم ˈمناطقˈ اوکراین با توجه به حمایت بی دریغ مسکواز این حزب از یک سو و نبود رقیب جدی برای سران این حزب در بین شخصیت های مطرح سیاسی از سوی دیگر امید فراوانی برای حفظ قدرت دارد و با توجه به زندانی بودن یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق این کشور به نظر می رسد که حزب حاکم به رهبری یانووکویچ با مشکل چشمگیری در کسب اکثریت آرای انتخابات ˈراداˈ نداشته باشد.


October 27th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی